Bruk av bygget for studenter og ansatte i klyngen
Et klyngebygg
Årstadveien 17 er en samledigel av ulike fagmiljø, ansatte og studenter. Bygget er designet for at vi skal trekke ut i sosiale soner og fellesareal, og for at studenter skal få gode fasiliteter til å jobbe sammen i aktiv læring. Alle som bruker bygget, må gjøre sin del for å sikre en god studie- og arbeidshverdag i vårt fantastisk flotte bygg!
Adgang og alarm
Utenom åpningstid, bruker en adgangskort for adgang til bygget. For å unngå at alarmen utløses etter klokken 22.00, må adgangskort aktiveres på kortleser ved inngang.
Brann
Ved brannalarm: Evakuer bygget via nærmeste nødutgang, og trekk ut på fortauet ut mot Årstadveien. Ring gjerne UiB Vakthold og sikring: 55 58 80 81 (døgnbemannet). Se også: Sikresiden.no – Kriseinfo på nett
For studenter
Vi ønsker en «sticky campus» på tvers av ulike studentgrupper – så velkommen til å bruke bygg og hage!
Presentasjon til studenter om Årstadveien 17 finner dere her: Alrek i Årstedvaien 17_Velkommen_H2024_publ
Møteromsbooking for studenter
Studenter kan booke ledige møterom i inntil 2 timer av gangen som «walk up-meeting». Dette gjøres på skjerm ved inngangsdøren til det aktuelle rommet. I tillegg finnes det mange steder ute i fellesarealene i bygget, som kan benyttes. Møterommene er ment for at studenter kan jobbe sammen. De større møterommene er egnet til videokonferanser og en kan koble til PC på felles skjerm i alle rommene.
Dersom du vil jobbe selvstendig, kan du benytte lesesalsplassene tilknyttet ditt studiested, eller fellearealene. Vi ber derfor studenter om å unngå å bruke møterom for selvstendig arbeid. For UiB-studenter kan du finne informasjon om booking av lesesalsplass her: Slik bestiller du leseplass på UiB | Studentsider | UiB
Kjøkkenområdene
I 0. etasje er det en egen kjøkkenkrok til studenter. I lunsjtiden fra 11.30 til 12.30 ønsker de ansatte med arbeidssted i bygget å kunne bruke kjøkkenområdene i 2., 3. og 4. etasje. Studenter kan hente seg kaffe fra kaffemaskinene, og kopper settes tilbake i oppvaskmaskinen på kjøkkenet i samme etasje som du hentet deg kaffe. Slik unngår vi opphoping av kopper i 0. og 1. etasje. Kjøleskapene er forbeholdt ansatte.
Studenter er velkomne til å bruke alle fellesområder, men vi ber om at alle er med på å holde lokalene pene og ryddige på linje med ansatte. Vi har alle et felles ansvar for å ta inn og ut av oppvaskmaskinene, sette de på, fjerne alle matrester fra møte- og undervisningsrom, og vaske over skitne bord.
Booking av møterom og undervisningsrom
For ansatte utenfor UiB
For andre organisasjoner enn UiB på Alrek, må felles møterom håndteres som vanlige kontakter i Outlook. Rommene legges til på samme måte som en vanlig møtedeltager når det kalles inn til møter, ikke som et rom. Dette skyldes tekniske begrensninger. I tillegg bør navnet på rommet skrives/kopieres til Sted-feltet for at alle inviterte deltakere skal kunne se hvor møtet skal være. UiB har opprettet en nettside hvor en kan se kalenderen til de forskjellige møterommene: https://org.uib.no/alrekrom.
UiB bruker systemet TP til timeplanlegging av undervisning og eksamen. Undervisningsrommene bookes i TP (inkluderer også noen møterom, slik som «Borgaskaret», som inngår i undervisningskabalen). For leietakere utenfor UiB, må noen som har brukerkonto ved UiB bestille undervisningsrom, der det er ledig kapasitet.
For UiB-ansatte
For UiB-ansatte kan møterom bookes på vanlig måte i kalenderfunksjonen i Outlook, ved å legge til rommet i sted-feltet, eller bruke romsøk-funksjonen. Undervisningsrom kan bookes i TP, etter at timeplanen er lagt.
For andre som ikke leier kontorareal i Årstadveien 17
Andre som ikke leier areal i bygget, kan leie undervisningsrom ved å kontakte Eiendomsavdelingen ved UiB. Hvordan en går fram for å leie undervisningsrom, priser og mer finner dere på UiB sine nettsider her.
Dersom det er et arrangement i regi av Alrek helseklynge – enten det er en faggruppe, et Alrekprosjekt eller at to eller flere partnere ønsker et arrangement som er åpent for alle og i tråd med Alrek sin visjon og mål – kan en kontakte klyngefasilitator på post@alrekhelseklynge.no og høre om mulige ledige rom.
Arrangement og booking av kantinen
Kantinen egner seg godt til frokostmøter og andre allmøter som er åpent for alle. Det kan være lurt å orientere representant i Husrådet ved ditt fagmiljø, eller klyngeleder om planer for å unngå dobbelbooking. Cafeleder i Sammen må også konfereres. Dersom du ønsker å benytte kantinene til arrangement på ettermiddag eller kveld, finner du priser og retningslinjer for å leie Sammen sine kantiner på UiB sine nettsider.
Bestille mat til møter og arrangementer på Alrek
Det er Sammen som drifter kantinen i Årstadveien 17. Bestilling av mat og drikke bør være sendt inn en uke før møtet eller arrangementet, via det bestillingssystemet din institusjon bruker, eller etter avtale med Sammen. På cafeen sin nettside finner du også ukens varmmatmeny. NB: Traller og kanner må returneres til kantinen etter bruk, og en må rydde og vaske over flater etter bespisning utenfor kantinen.
Kalenderdeling
På UiB er det lagt opp til en selvbetjeningsløsning for kalenderdeling på http://kalenderdeling.uib.no. Hos leietakerne er det leietakernes egen IT-avdeling som legger inn de brukerne som skal dele free/busy informasjon med andre organisasjoner – slik at det blir lettere å sende innkalling felles møter.
Melde feil eller ønsker?
Feil eller mangler ved bygget: Kontakt byggeier UiB, og bygget ligger under driftsområde 4.
IT-utstyr i undervisningsrommene: kontakt UiB hjelp eller ringer direkte til IT-assistentene, tlf. 905 39 005.
Rutiner, kultur eller sameksistens i bygget å gjøre: Kontakt representant i Husrådet for Årstadveien 17. Representant kan skifte, og administrasjonen tilknyttet ditt fagmiljø vil vite hvem det er. For studenter kan dere også melde via deres fagutvalg, som kan ta det videre med aktuelt institutt i bygget.