Sykehjem som enestående læringsarena for sykepleierstudenter
Etter fire år med målrettet arbeid har prosjektet Kickstart på sykehjem vist hvordan sykehjem kan være en fantastisk læringsarena for sykepleierstudenter.
Med en innovativ modell for aktiv læring har prosjektet skapt tryggere rammer, økt engasjement og lagt til rette for en praksisopplevelse som inspirerer og motiverer fremtidens helsepersonell.
Hva har vi lært gjennom prosjektet?
Prosjektet har vist at læringsmulighetene på sykehjem er mange og gode. Når studenter samarbeider i læringsceller, der to og to jobber tett sammen, opplever de økt trygghet i praksis, samtidig som de får rom for refleksjon, kreativitet og faglig utvikling. Som en student uttrykte det: «Det er så kjekt å gå i læringspar i praksis. Det er noe som alle sykepleierstudenter bør få mulighet til!»
Modellen legger vekt på aktiv læring, der studentene får større ansvar for egen læring og involveres i hele læringsprosessen. Dette styrkes gjennom målrettet støtte fra veiledere og innovative verktøy som Respons, som hjelper studentene med struktur og retning.
Samarbeid som nøkkel til suksess
Et tett samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og praksisfeltet har vært en viktig del av prosjektet. I Bergen har samarbeidet mellom Bergen kommune, Ladegården sykehjem, Sentrumssykehjemmene og VID Vitenskapelige Høgskole vært avgjørende. Engasjementet fra de ansatte på sykehjemmene har skapt et trygt og støttende miljø for studentenes læring, noe som har hatt stor betydning for praksisopplevelsen.
En modell for fremtiden
Læringscellemodellen utviklet i prosjektet har overføringsverdi til andre praksisarenaer og utdanningsprogrammer. Den gir studentene mulighet til å utforske, reflektere og utvikle seg i trygge rammer, samtidig som den styrker praksisveiledernes rolle som støttespillere.
Med Kickstart på sykehjem har sykepleierutdanningen fått en ny dimensjon, og prosjektet har lagt grunnlaget for hvordan praksisstudier kan bidra til å utdanne dyktige, engasjerte og reflekterte sykepleiere som er klare for fremtidens utfordringer


Skrevet av: Jonnah Buss Oppdatert: 21.01.2025 (Først publisert: 21.01.2025)