Prosjektets delmål
- Bidra til at første års sykepleiestudenter studerer effektivt i praksis gjennom implementering av en modell for aktiv læring der læringsceller arbeider sammen knyttet til lærings og vurderingsverktøyet RESPONS
- Styrke praksisveiledning i sykehjem gjennom undervisning og veiledning av praksisveiledere i RESPONS-verktøyet, emneplaner og pedagogisk tenkning (dette utføres av de som innehar kombinerte stillinger)
- Styrke kunnskapsutveksling, samhandling og forpliktende samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og praksisfelt i kommunehelsetjenesten ved hjelp av kombinerte stillinger som arbeider i team
- Utvikle høykvalitetsveiledning og gjøre veiledningsroller mer attraktiv gjennom introduksjon av nye arbeidsformer i sykehjemspraksis ved 10 pilotsykehjem i ulike regioner i Norge
- Øke antall praksisplasser i sykehjem uten at det innebærer en større belastning på praksisstedet og de ansatte
- Bidra til å gjøre sykehjem til en attraktiv læringsarena og arbeidsplass for studenter
- Evaluere erfaringene og resultatene fra pilotprosjektet og sikre god spredning av disse og videreføring av erfaringene gjennom at nye måter å samarbeide på implementeres i samarbeidsavtaler og institusjonenes strategiske planer
- Tilrettelegge for godt samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjon og praksissteder i kommunehelsetjenesten og teste en modell som kan videreføres til andre praksisarenaer i sykepleierutdanning og andre praksiskrevende profesjonsutdanninger