Dagens utdanningsinstitusjoner skal utvikle utdanninger som møter behovene i morgendagens samfunn og læringsformer som bidrar til å utruste fremtidens fag- og profesjonsutøvere til å være aktive, nyskapende og reflekterte deltakere i møte med de komplekse utfordringene helsetjenestene er preget av. De store ressursutfordringer i helsetjenesten må løses før vi kan si at den er bærekraftig og for å imøtekomme fremtidens utfordringer og behov for bærekraftig utdanning trengs et felles løft gjennom felles læring i takt med helsetjenestens utvikling. Vi trenger et felles fokus for innføring, skalering og spredning av innovative og tverrprofesjonelle praksismodeller. Vårt samarbeid vil være et bidrag for å bedre samhandling mellom utdanningsinstitusjoner og praksisfeltet, men skaper også mulighet for økt samarbeid med bruker- og pasientorganisasjoner, samt andre relevante aktører slik at vi får et bedre grunnlag for å kunne arbeide målrettet og effektivt mot en mer bærekraftig helsetjeneste. Studiekonseptet som utvikles vil både gi læringsmuligheter for tverrprofesjonelt samarbeid, tjenesteutvikling og brukermedvirkning, samtidig som det gjennom innhold og form gir mulighet for reel medvirkning og utvikling av helsetjenestene.