Kunnskapsreisen for tannhelsestudenter

Justering, utprøving og evaluering av et innovativt undervisningsopplegg mot vold, overgrep og omsorgssvikt for studenter

I dette prosjektet* skal fem klyngepartnere etablere et samarbeidsprosjekt for å tilpasse, prøve ut og evaluere et innovativt og kunnskapsbasert opplæringsprogram for tannhelsepersonell blant tannhelsestudenter i helseklyngen. Arbeidet vil bli evaluert og intensjonen er å bidra til forskning på kunnskapsbaserte undervisningsprogram som er i henhold til nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS). Vi har ambisjoner om å videreutvikle programmet for bruk på andre utdanninger og masterprogram.

Prosjektets mål

Målet med samarbeidsprosjektet er å videreutvikle og gjennomføre «Kunnskapsreisen for tannhelsestudentet» blant studenter ved tannpleier- og tannlege-studiene ved UiB for å styrke kompetansen blant helsepersonell som møter barn og unge med erfaring av vold, overgrep og omsorgssvikt. Videre skal det gjennomføres en evaluering med fokus på studentenes og emneansvarliges opplevelse av denne undervisningsformen og hvordan det bidrar til oppnåelse av læringsutbyttebeskrivelse tilknyttet RETHOS. Prosjektet er fundert på Alrek Helseklynge sin strategi 2022-2026 der vi skaper samhandling mellom praksis, forskning og undervisning ved å samle kompetente og relevante miljøer som søker sammen for å skape innovative løsninger.

Metode

Vi vil gjennomføre en multimetode-studie og planlegger derfor å samle inn både kvalitative og kvantitative data som sammen skal bidra til å oppnå målene vi har satt oss i prosjektet. Prosjektgruppen vil følge en gjennomføring av undervisningsopplegget blant tannlege- og tannpleiestudenter før oppstart som en pilot. Dette vil danne et erfaringsgrunnlag for eventuelle tilpasninger som skal gjøres. Disse observasjonene gjøres i november 2024 og mars 2025, som en del av emneevaluering vil det i forbindelse med piloten sendes ut en anonym spørreundersøkelse med spørsmål knyttet til elementer av opplæringsprogrammet.

Videre plan for prosjektet etter oppstartsfasen

Det å videreutvikle og evaluere kunnskapsreisen for studenter innen tannhelse vil kunne gi erfaringer om hvordan man kan tilpasse kunnskapsreisen for andre studentgrupper. Avhengig av prosjektets funn vil vi utrede mulighetene for å også implementere kunnskapsreiser på tannhelsesekretærutdanningen, masterstudiet i barnevern og barnevernsarbeid og andre studier tilknyttet Alrek helseklynge som er omfattet av RETHOS retningslinjer. På denne måten kan vi tilby kunnskapsbasert undervisnings som vil kunne bidra til å styrke tjenester for barn og unge i utsatte livssituasjoner. Prosjektpartnere vil forplikte seg til å formidle kunnskapen fra prosjektet gjennom faglig presentasjon på Alrekdagene. Videre vil målet være å søke Norsk forskningsråd om midler til å gjennomføre lignende evalueringer i andre utdanningsmiljø. Dette vil gi oss data fra en større studentpopulasjon og dermed et bedre grunnlag for å si noe om nytten og verdien i et slikt undervisningsopplegg.

*Prosjektnavn: Kunnskapsreisen for tannhelsepersonell – justering, utprøving og evaluering av et innovativt undervisningsopplegg mot vold, overgrep og omsorgssvikt for studenter

 

Foto fra Freepik

PROSJEKTMEDLEMMER

LEDER

Foto: UiB fotograf

Frida Mathisen

Forsker, Tannhelsetjenestens kompetansesenter Vestland (TKV), Vestland fylkeskommune

MEDLEM

Karin G. Berge

Tannlege og forsker, TKV

Ingfrid Brattabø

MEDLEM

Ingfrid Brattabø. Foto: Thor Brødreskift

Ingfrid Vaksdal Brattabø

Forsker, TKV

MEDLEM

Nancy Bletsa

Nancy Bletsa

Professor og seksjonsleder i pedodonti ved UiB. Tannlegespesialist i endodonti og pedodonti ved TKV.

MEDLEM

Foto: Eivind Senneset, UiB

Olin Blaalid Oldeide

Førsteamanuensis, Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL)

MEDLEM

Elisabeth Abelvik

RÃ¥dgiver, utdannet jurist og sosionom

MEDLEM

Anita Hennie Refsnes

Lektor m. tilleggsutdanning, Tannhelsesekretærlinjen Åsane Videregående skole

MEDLEM

Tone Grøttjord-Glenne

Filmregissør Educational Storytelling AS og utviklar av Kunnskapsreisen

Oppdatert: 28.02.2025 (Først publisert: 28.02.2025)