Medisinstudenter fikk se gynekologisk undersøkelse fra pasientens ståsted
Hvordan oppleves en gynekologisk undersøkelse fra pasientens perspektiv?
Denne uken fikk medisinstudenter ved Universitetet i Bergen utforske nettopp det – i et undervisningsopplegg der pasientens synsvinkel står i sentrum.

Prosjektet ved Alrek Helseklynge undersøker hvordan ulike undervisningsformer påvirker læring i pasientsentrert kommunikasjon ved sensitive undersøkelser. Studentene får oppleve situasjonen slik pasienten ser den – enten gjennom VR-briller eller på skjerm – og reflektere over hvordan kommunikasjon kan bidra til trygghet i konsultasjonen.

Flere av studentene opplevde at øvelsen ga et tydeligere perspektiv på pasientens opplevelse, og at det ble lettere å leve seg inn i situasjonen. For mange ble det en påminnelse om hvor avgjørende kommunikasjon er. Samtidig trakk flere frem at samtalen og refleksjonen i etterkant var den mest lærerike delen, og at rommet for å prøve og feile er viktig i denne typen undervisning.
– Bruken av VR gir økt opplevelse av tilstedeværelse og mulighet til realistiske erfaringer med kliniske situasjoner, der man kan øve uten risiko. Samtidig er det ressurskrevende å produsere gode 360-graders filmer, og tekniske utfordringer kan alltid oppstå. Derfor undersøker vi nå om VR faktisk gir en merverdi sammenlignet med vanlig video når det gjelder læring av komplekse ferdigheter som empati i pasientsentrert kommunikasjon, sier prosjektleder Gunnar Tschudi Bondevik.
Undervisningen inngår i Grunnkurs i klinisk kommunikasjon for tredjeårs medisinstudenter. Rundt hundre studenter deltar i studien, som undersøker læringsutbytte og følelsesmessige reaksjoner etter undervisning med ulike formater.
Prosjektet er et samarbeid mellom ALREK-VR Health Education Research Group, med Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Institutt for klinisk psykologi, Enhet for læring og UiB Læringslab.
Oppdatert: 19.11.2025 (Først publisert: 18.11.2025)