Faglig samarbeid rundt undervisning om trygdemedisin
Medisinstudenter ved Universitetet i Bergen deltok 5 – 6. februar på trygdemedisinundervisning som en del av undervisningsløpet innen den samfunnsmedisinske undervisningen på studiet. Undervisningen er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen og Nav, og har som mål å gi studentene en bedre forståelse av folketrygdloven, legens og Navs rolle.
Nav er nylig blitt klyngepartner i Alrek helseklynge, og trygdemedisinundervisning er et eksempel på hvordan et slikt samarbeid kan bidra til relevant og praksisnær undervisning. Årlig mottar Nav omtrent fire millioner sykemeldinger, der 97 prosent av disse er skrevet av fastleger. Trygdemedisinundervisningen skal gjøre studentene, som snart skal ut i praksis ved legekontorer, kjent med rollen leger har som portvakt og døråpner i forhold til ytelser fra Nav.
– Studentene får gjennom kasuistikkdiskusjoner lære om hva som er relevant og nødvendig informasjon for Nav. Vi håper dette kan bidra til god kommunikasjon og samarbeid mellom fremtidens leger og Nav, forklarer Liv Grimstvedt Kvalvik, førsteamanuensis ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen.
Kasuistikker og diskusjoner
Nav er en viktig aktør i velferdsstaten, og for mange pasienter spiller samarbeidet mellom lege og Nav en avgjørende rolle i deres vei tilbake til arbeid. Under undervisningen fikk studentene blant annet høre et innlegg fra koordinerende rådgivende overlege ved Nav, Kristin Buhaug, og de fikk prøve seg på ulike kasuistikker rundt sykemeldinger – med mulighet til å diskutere og dra på kompetansen til et panel som var samlet for anledningen. Gjennom diskusjoner ble både juridiske og praktiske vurderinger belyst, og studentene fikk også mulighet til å ta opp egne erfaringer.
– Det er verdifullt at studentene kan få høre synspunkter fra forskjellige hold som fastlege og leger i Nav i diskusjonene. Jeg tenker at det gjør studentene bedre forberedt på de ulike situasjonene de vil møte i arbeidslivet, sier Grimstvedt Kvalvik.
I panelet var Ingrid Rebnord, førsteamanuensis IGS og fastlege; Ingvild Gardum Damskog, rådgivende overlege ved Nav Klageinstans og Universitetslektor (IGS) Vestlandslegen i Stavanger; Kristin Buhaug, koordinerende rådgivende overlege ved NAV; Signe von Stephanides, rådgivende overlege ved Nav; Simreen Johal, overlege i Arbeids– og velferdsdirektoratet; og Liv Grimstvedt Kvalvik, førsteamanuensis ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen.
– Vi er med og bidrar inn i kasuistikkene med kompetanse, særlig i forhold til kompetanse på ytelser og informasjon om hva Nav kan bidra med inn i en travel fastlegehverdag, forklarer von Stephanides.

Navs rolle
Undervisningen sikter mot å gi studentene en trygghet i trygdemedisinske vurderinger, og gi innsikt i hvordan de kan kommunisere med pasienter om for eksempel sykefravær og arbeidsavklaringspenger. Ved å kombinere teoretisk kunnskap med praksisnære diskusjoner og innsikt i Nav sitt arbeid, får studentene erfaring som de kan ta med seg videre i sin medisinske karriere.
Et av målene med undervisningen er å vise at det finnes flere løsninger enn sykemelding alene. von Stephanides trekker frem viktigheten av et godt samarbeid mellom leger og Nav for at pasienten skal få mulighet til å kunne stå i arbeid, i den grad det er mulig i hver enkelt situasjon, og til å komme tilbake i arbeid etter sykemelding.
– Vårt mandat er å få formidlet hvilke muligheter som finnes i Nav for den enkelte pasient. Nav er så mye mer enn sykemelding og uføre, Nav har et hav av tiltakspakker som virkelig kan hjelpe, poengterer von Stephanides videre.
Studentene får også anledning til å besøke et Nav-kontor i løpet av semesteret, for å observere hvordan saksbehandlingen fungerer i praksis. Målet er at studentene skal forstå hvordan Nav jobber, og hvordan de som leger best kan samarbeide med Nav for å finne gode løsninger for pasientene.
– Nav er en viktig samarbeidspartner for legestaben. Det å tidlig i forløpet av en karriere få bli med og diskutere saker og bli kjent med problemstillinger som de kommer til å møte, og som vi er med på å belyse, er kjempeviktig, forteller Buhaug.
Engasjerte studenter
Undervisningen får gode tilbakemeldinger, og studentene viser stort engasjement. Grimstvedt Kvalvik, som underviser i emnet, kan fortelle at trygdemedisinundervisningen er noe hun gleder seg til hver gang den skal gjennomføres og at hun er imponert over studentens deltagelse. Det er hun ikke alene om.
– De var veldig reflekterte og hadde tenkt over mange eventualiteter. Det lover godt, det er jo ikke lenge til de er ferdig utdannet og skal ut i jobb, sier Buhaug.
Simreen Johal, overlege i Arbeids– og velferdsdirektoratet, var til stede i panelet både for å bidra med sin kompetanse og for å observere hvordan undervisningen ble gjennomført. Arbeids– og velferdsdirektoratet deltar i undervisningen for medisinstudentene ved Universitetet i Oslo.
– Jeg synes det var kjempebra. Det var veldig spennende å se hvor engasjerte studentene var, det virket som at de hadde gjort seg gode tanker og de hadde gode spørsmål, sier Johal.

Skrevet av: Sunniva Myklebust-Hansen Oppdatert: 26.02.2025 (Først publisert: 26.02.2025)