Malteruds innføringsbok om kvalitative metoder er blitt en klassiker i medisin og helsefag, men vi skal ikke bare bade oss i bokens nye form. Dette bokbadet vil gi innblikk i en spennende akademisk reise med vekt på utviklingen av kvalitative forskningsmetoder i medisin og helsefag.
Å utvikle relevante og robuste metoder som kan omsette menneskers erfaringer og opplevelser til vitenskapelig evidens har vært en drivkraft i Malterud sitt vitenskapelige virke helt siden hun disputerte i 1990. Boken tar også utgangspunkt i hennes mangeårige erfaringer som fastlege og fra forhandlinger og debatter om vitenskapelighet i medisin og helsefag. Full av eksempler på studier med fagspesifikt utgangspunkt tar boken også aktivt stilling til hvordan teoretiske perspektiver kan bidra til forsterket fagspesifikk innsikt.
Utgitt første gang i 1996 har denne innføringsboken bidratt til å endre medisinsk teori og praksis, og åpnet for forskning med plass til menneskers opplevelser og erfaringer. Malterud tilbyr vitenskapsteoretiske argumenter og konkrete verktøy for i form av robuste og relevante metoder for utvikling av ny og nyttig kunnskap. Et lettfattelig språk gjør at så vel nybegynnere som erfarne forskere i en årrekke har hentet inspirasjon og kompetanse og tatt i bruk metodene, tuftet på systematisk refleksjon og humanistisk erkjennelse.
Femte utgave representerer en radikal bearbeiding av tidligere utgaver, med gjennomgående utdyping av hvordan kvalitative metoder kan ivareta subjektivitet og tolkning som leder til vitenskapelig kunnskap. I denne utgaven legger Malterud større vekt på forskjeller i vitenskapsteoretiske forutsetninger mellom kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og stiller krav til hva som kjennetegner forsvarlig metodebruk. Vil du kjenne deg forsvarlig oppdatert på systematisk tekstkondensering, finner du nye viktige detaljer om betingelser og fremgangsmåte i denne utgaven.
Under lunsjen får du høre Kirsti Malterud i samtale med Margrethe Aase Schaufel. Arrangementet er inngår også som program for Akademimøtet.