Ny felles merkevare for økosystemet innen helse
I desember fikk regionen en ny merkevareplattform for helsesektoren. Plattformen samler offentlig sektor, akademia, næringsliv og ideelle aktører.
Synliggjøre samarbeid og resultater
Målet med en felles merkevare er å styrke regionens synlighet og posisjon som et fremtidsrettet, konkurransedyktig helseøkosystem. Alrek helseklynge har bidratt inn i arbeidet, som en del av samarbeidet vi allerede har med helsenæringen i regionen.
Arbeidet med merkevaren startet i Ekspertgruppe Helse i Bergen Næringsråd og EY sin kartlegging av helsesektoren i Bergensregionen som ble publisert i 2023. Rapporten viste at regionen har et stort og mangfoldig helsesystem, verdensledende forskningsmiljøer og betydelig kompetanse, men at aktørene i mange tilfeller jobber i siloer og at suksesshistorier ikke alltid når ut.
Siden da har prosessen inkludert innsiktsintervjuer, workshops og dialog med både Business Region Gothenburg og Health Capital Helsinki, samt en komparativ studie av ti norske og europeiske helseregioner. Resultatet er en merkevareplattform bygget på bred innsikt og allianser, med mål om å styrke samarbeid, tydeliggjøre regionens styrker og gjøre helseaktørene mer synlige internasjonalt.

Felles merkevarefilm
Merkevaren skal bidra til å tiltrekke talent, investeringer og nye partnerskap, samt støtte Norge i å nå målet om å doble helseeksporten innen 2030. Plattformen fungerer som et felles «utstillingsvindu» for regionens forsknings- og helsekunnskap, og skal gjøre det enklere for aktørene å samarbeide, innovere og bygge nye løsninger for pasienter og samfunn. Partnerne i Alrek, samt Alrek helseklynge som klynge, har vært med å gi innspill gjennom hele prosessen fra 2022 og fram til i dag. En viktig del av synliggjøreingen er en felles merkevarefilm, som alle i klyngen kan benytte seg av. Last ned HealthFjords merkevarefilm her.
Ambisjoner for helseøkosystemet
– Vi har lenge visst at regionen har enorme helseressurser, men de har ikke alltid vært synlige samlet. Nå har vi fått en plattform som gjør det tydelig hvor sterke vi faktisk er, og hvor store muligheter som ligger i bedre samarbeid, sier Kjerstin Fyllingen, Haraldsplass Diakonale Sykehus.
I tillegg fremhever representanter fra akademia og kommunal sektor viktigheten av felles retning:
– Kunnskap og forskning er grunnmuren i et sterkt helseøkosystem. Med denne merkevareplattformen får vi et tydeligere utstillingsvindu for forskningen og utdanningen vår, sier Margareth Hagen, Universitetet i Bergen, mens ordføreren i Bergen, Marit Warncke, trekker frem Bergens egenart som en viktig komponent for å lykkes:
– Bergen har alltid vært en by som bygger på samarbeid. At så mange aktører står bak denne plattformen, viser viljen til å løfte helsesektoren.

Veien videre
Helseøkosystemet i Bergensregionen står overfor store muligheter, men også utfordringer. Verdensmarkedet for helsetjenester og teknologi er enormt, og regionen har potensial til å bli en betydelig aktør internasjonalt. For å lykkes må aktørene samarbeide tett, dele kompetanse og utnytte felles styrker.
Merkevaren gir regionen et felles språk og identitet, som gjør det lettere å synliggjøre styrker og muligheter, både nasjonalt og internasjonalt. Den gir også et godt grunnlag for at nye initiativer, prosjekter og investeringer kan vokse frem. Et viktig bidrag fra Alrek helseklynge er DigitalHelse-koneransen, som er regionens største møtearena på tvers av helseøkosystemet, og samler hvert å mellom 500 og 700 deltakere. Konferansen arrangeres sammen med Alrekpartnerne Høyskolen på Vestlandet og Haukeland universitetssjukehus.
Mer informasjon om helseøkosystemet og potensialet for helsenæring finnes i rapporten Kartlegging av helsesektoren i Bergensregionen:

Les mer om HealthFjords her: https://healthfjords.no
Oppdatert: 09.12.2025 (Først publisert: 09.12.2025)