Prosjektets delmål
Elementer i undervisning
- Informasjon til lærere: Kort tekst rettet mot lærere i de forskjellige institusjonene – vi tror at interessen ville øke i stor grad blant studentene om lærere tar pasienter med behov for tok i sin egne kasuistikker og læring. Vi setter derfor en pot for at alle lærere som vil ha tolk i undervisning i 2020 får dette dekket av
- Digitale elementer: Det finnes allerede tilgjengelige ressurser som hovedsakelig tar seg av kunnskap om når, hvem og hvordan bruke talespråktolk. Vi vil utvikle selv noen få nye elementer som har som mål å jobbe både med kunnskapsformidling, men også med ferdigheter og holdninger.
- Video 1: Tegnspråktolkning: studentene presenterer hva er det med å tolke
- Video 2: Opplæring/veiledning i bruk av skjermtolking
- Video 3: Flere korte videoer med tolkesituasjoner og som egner seg til å bli sett hver for seg (asynkron) eller sammen i synkron møte for diskusjon deretter. Videoene slutter med hver sitt forslag for spørsmål til refleksjoner som komplementerer hverandre
- Piloten med studentene fysisk tilstede for rollespill (evt Zoom/Teams i koronatid): Gruppene skal være tverrfaglig med studenter ra forskjellige fag. Vi vil benytte profesjonelle tolk og simulant pasienter. Refleksjonene i små gruppene skal være organisert på forhånd og ledet av en fagperson.
- Foredrag tolketjenester med åpning for spørsmål fra studentene
- Rollespill med refleksjoner